Osobní zkušenost s jógou

Osobní zkušenost s jógou

V minulém článku o józe jsme nastínili první dva stupně Patandžaliho osmistupňové stezky jógy. Nyní bychom Vás rádi inspirovali k praxi třetího stupně – tj. fyzickému cvičení, ásanám. V dnešním článku se s Vámi podělí Nick z Chicaga o svoji osobní zkušenost s více než 40-ti letým praktikováním jógy.

Seznámení s jógou 

Před více jak 35-ti lety jsem žil v Československu, kde jsem se poprvé seznámil s existencí jógy (hathajóga), když jsem o ní uviděl článek v časopisu. V něm byla jako první uvedena pozice Sarvangasana - česky svíčka. Zkusil jsem ji a hned se mi to zalíbilo. Čekal jsem na příští týden, jaká pozice bude v časopise, a zkusil jsem i druhou. Takto jsem kupoval časopis každý týden a cvičil pomalu. Později jsem v Praze ve výloze knihkupectví objevil knihu „Hathajóga pro samouky“. Neváhal jsem, koupil si ji a začal cvičit podle návodu vždy, když jsem měl možnost. Knihu jsem si zamiloval tak, že ji mám ještě dnes.

Cvičení jógy - Nick (74 let)

Zdravotní výhody jógy 

Zdravotní výhody jógy, které zde popíši, jsou poznatky po mnohaletém cvičení, vycházející z mých zkušeností. Jsou různá cvičení jógy, která se soustřeďují na určité části těla a jeho funkce, např. jenom na dýchání a meditaci. Hathajóga se oproti tomu soustřeďuje na celkové udržování těla. Obsahuje zejména cviky pro udržování pohyblivosti a pružnosti páteře, jednotlivých kloubů, rovnováhy, pružnosti a zesílení svalů, které pomáhají udržovat klouby ve zdravém stavu. Hathajóga nezapomíná na žádnou část těla. Oči, jazyk a také masáž vnitřních orgánů. Těmito cviky jóga prokrvuje všechny části těla a udržuje je zdravé a dobře funkční.

Cvičení jógy - Nick (74 let)

Jóga a současnost

Když jsem s jógou začínal, bylo pro mě snadné zvládnout všechny pozice ásan, jelikož jsem dříve provozoval sportovní gymnastiku a potom jsem přešel na závodní vzpírání. Měl jsem tak pro cvičení jógy všechny předpoklady - obratnost i pružnost těla z gymnastiky a sílu ze vzpírání.

Po odjezdu do USA - to byl pro mne nový svět a nové životní okolnosti, jsem necvičil jógu skoro 15 let. Nyní cvičím pravidelně asi 20 let. Po 15 letech bez jógy nebyl opětovný začátek tak lehký, jako když jsem začínal poprvé. Pomalu se ale moje tělo začalo přizpůsobovat a dnes ovládám pozice skoro jako předtím. Chce to trpělivost a každý to může dokázat. Provedení nemusí být perfektní, ale přínos pro zdraví je stejný. Podle mých zkušeností je po cvičení jógy výsledek okamžitý, ihned cítím lehkost a osvěženi. Doprovodné fotografie k článku dokumentují, co ještě ve věku 74 let ovládám i díky cvičení jógy.

Cvičení jógy - Nick (74 let)

autor: Nick (propagátor jógy)