Cesta k přirozeně zdravé stravě

Cesta k přirozeně zdravé stravě

V dnešní době se setkáváme se spoustou výživových doporučení, s různými názory na jednotlivé potraviny a občas se můžeme cítit z množství a protichůdnosti názorů zmateni. V následujícím článku se budeme věnovat tomu, co je vhodné pro naše zdraví do jídelníčku zařadit, rádi bychom však zdůraznili především důležitost vědomého a láskyplného přístupu k výživě, který s sebou postupně přináší pozvolnou přirozenou změnu stravování.

Pár slov úvodem

Zodpovědnost za své zdraví si neseme my sami - nezbavujme se odpovědnosti a nevkládejme ji do rukou lékařů a farmaceutických firem. Neničme si zdraví nekvalitními výrobky velkoproducentů potravin, kterým nejde o naše zdraví, ale o zisk. Doporučení v médiích, od lékařů a výživových směrů berme jako inspiraci, ne jako dogma. Pozorujme účinek jednotlivých potravin na svoje tělo a mysl a řiďme se tím, co nám dělá dobře a co ne. Někdy je třeba déle zvykat organismus na trávení nového, tj. nové zařazujeme postupně a Cesta k přirozeně zdravé stravějsme trpěliví, než uděláme závěr, zda je potravina pro nás vhodná či ne.

Najděme v sobě chuť ke změně zvyklostí, zvědavost na zkoušení nového a radost ze znovuobjevení toho, co naše babičky považovaly za běžné. Nejlepší motivací je láska k sobě, vděčnost za zdraví svého těla a chuť stravovat se v souladu s přírodou. Vraťme se k jednoduchosti, preferujme potraviny, jejichž původ známe, víme, jakým procesem výroby prošly a u kterých známe všechny jejich složky. Tyto potraviny nám dodají důležitou výživu a ne jen zatěžující hmotu pro naše trávení.

To, co přijímáme ze stravy, nejsou jen vitaminy, minerály či vláknina, ale zejména bioenergie přírody, vesmíru a ta je tím vyšší, čím méně je potravina průmyslově zpracována, čím kratší má cestu od místa, kde vyrostla, na náš talíř. Příprava zdravé stravy nestojí více času ani peněz, jen je třeba mít chuť změnit zaběhlé zvyky.

Výhody přirozeně zdravé stravy

Přirozeně zdravá strava pro nás může být klíčem k:

Rozvíjení vztahu k sobě, vděčnosti svému tělu, což nám přinese zdraví a spokojenost.
Rozvíjení vztahu k přírodě, což nám poskytne potřebné ukotvení a klid.
Uplatnění a rozvíjení vlastní kreativity, což nám přinese spoustu radosti a naplnění.

Základní doporučení k zapamatování

Cesta k přirozeně zdravé stravě Jíme 3x, případně 5x denně, mezi jednotlivými jídly již nic nepojídáme, pouze pijeme (ideálně vodu, nebo slabé neslazené čaje).
Jíme v klidu, vsedě, jídlo pořádně koušeme a soustředíme se na něj  - s láskou, ne s urputností.
  Při jídle a chvíli po jídle se vyhneme diskuzím a silným myšlenkám vyvolávajícím emoce.
  K přípravě jídla přistupujeme s radostí, jídlo si připravíme krásné a lákavé i na pohled.
Důležitá je pestrost – nakupujeme všechny obiloviny, luštěniny (příp. maso), zeleninu, semínka, oleje, ovoce našeho pásma a střídáme je.

Jak se začít zdravě stravovat

„Začni tam, kde jsi“ – to, jak se teď stravujeme je ideálním východiskem pro to, začít dělat něco lépe. Pokud neřešíte akutně zásadní zdravotní problém, nejsou potřeba radikální kroky, diety a striktní jídelníčky. Stačí pomalu, nenásilně zařazovat do svých oblíbených Cesta k přirozeně zdravé stravěreceptů zdravější suroviny – např. místo pšeničných těstovin do polévky zavaříme jáhly, quinou či pohanku, omáčku zkusíme připravit místo se smetanou s rozvařenými jemnými ovesnými vločkami, místo knedlíku jako přílohu zvolíme ječné, špaldové či žitné celozrnné těstoviny, případně si připravíme vlastní knedlík třeba z krup.

Ke svým chutím na nezdravé potraviny přistupujeme s laskavostí a pochopením – vždyť jsme na tyto chutě své tělo tolik let učili. Chutím ale podléháme krůček po krůčku stále méně často, jak zařazujeme zdravější alternativy jejich uspokojení.

Hravě a pestře

Při přípravě jídla si hrajme jako děti – zkoušejme všechny možné kombinace, které nás napadnou, případně které vzejdou z aktuálních zásob ve spíži. Zkusme mít na talíři vždy několik barev a konzistencí. Krájejme zeleninu na všemožné tvary. Využívejme všechny možnosti přípravy – vařme, dusme, napařujme, blanšírujme, smažme, pražme, pečme, kvasme. Pak nám strava nikdy nezevšední. Udělejme si na talíři vždy malé umělecké dílo.

Co raději omezit: výrobky z bílé pšeničné mouky, slazené bílým cukrem, kravské mléko (běžné  jogurty, sýry a mléko v obchodech), polotovary, uzeniny.

Co je vhodné zařadit:

Obiloviny (cca 30 % stravy) - jáhly, celozrnná i bílá rýže, pohanka, oves, ječné kroupy, quinoa, amaranth, pšenice špalda, žito (pečivo celozrnné, z mouky obilovin výše zmíněných), kukuřice, obilné slady a sirupy.

Cesta k přirozeně zdravé stravěBílkoviny (cca 25 % stravy) - červená čočka, klasická čočka, cizrna, sója ve formě tofu, tempehu, natto, fazole, adzuk. Pokud chceme jíst maso, zařazujeme ho cca 2x týdně, preferujeme ryby a maso z domácích chovů, mléko kupujeme z domácích chovů, bio nehomogenizované, ideálně kozí či ovčí.

Zelenina (cca 30 % stravy) - všechny druhy zeleniny na všechny způsoby, preferujeme zeleninu sezónní (v zimě nejíme rajčata atp.), zařazujeme mořské i sladkovodní řasy (např. arame, kombu, hiziky, dulse, chlorela).

Ovoce -  zejména našeho pásma, spíše v sezóně, v zimě méně a preferujeme kompoty, jablka, která jdou uskladnit, sušené ovoce.

Semínka a olejedýně, sezam, len, slunečnice, mandle, ořechy a další jsou významnou složkou stravy, sypeme je k jídlu i vícekrát denně čerstvá, pražená, nebo přidáváme při vaření (např. jáhly se lněným semínkem, rýži vaříme s dýňovým semínkem atp.); oleje používáme za studena lisované (např. sezamový, slunečnicový, olivový, dýňový).

Příklady možných pokrmů

SNÍDANĚ: Zeleninová polévka s misem (tradiční japonský pokrm), obilná kaše naslano či nasladko, Cesta k přirozeně zdravé stravědomácí celozrnná či bezlepková buchta bez cukru.

OBĚD: Kombinace obiloviny, luštěniny, zeleniny, příp. maso se zeleninou (střídáme všechny druhy a možnosti přípravy, tak nám jídlo nezevšední).

VEČEŘE: Kváskové pečivo s luštěninovou/zeleninovou pomazánkou, obilná kaše na slano či na sladko.

SVAČINKY: ovoce syrové našeho klimatu, kompoty, obilné kaše či krémy, domácí pečivo, kozí, ovčí nebo kvalitní kravské mléčné výrobky.

Většinou stačí jíst 3x denně. U rychlejšího metabolismu a u dětí je dobré rozdělit jídlo na pět menších porcí denně. Při volbě pokrmů máme na mysli vždy pestrost – co jsme daný den ještě neměli, případně čeho jsme měli málo.

Příklad stravy během jednoho dne:

Cesta k přirozeně zdravé stravěSNÍDANĚ: zeleninová polévka

DOPOLEDNÍ SVAČINKA: jablko

OBĚD: jáhly s červenou čočkou, zeleninou na páře a kvašenou zeleninou (pickles)

ODPOLEDNÍ SVAČINKA: kozí bio jogurt

VEČEŘE: obilná kaše se semínky, dušeným ovocem, příp. marmeládou bez cukru, sladem

Jídlo ladíme pocitově i dle ročního období

Inspiraci pro sladění stravy s ročními obdobími najdeme v makrobiotice či stravě podle tradiční čínské medicíny nebo u našich předků.

Cesta k přirozeně zdravé stravěNa jaře odlehčujeme stravu, zařazujeme dostatek zelené zeleniny a klíčky, zkracujeme dobu přípravy pokrmů.

V létě jíme více syrového ovoce a zeleniny, nejlépe ze zahrádky či od farmářů, konzumujeme krátce tepelně upravené pokrmy.

Na podzim opět prodlužujeme dobu varu, zařazujeme pikantní zeleninu a koření.

V zimě více pečeme, jíme těžší jídla, více masa, připravujeme delší vývary a jídla v papinově hrnci, jíme dostatek kvalitních tuků, omezujeme konzumaci syrové zeleniny a ovoce.

Zdravé recepty pro inspiraci na internetu:  www.varimezdrave.cz – Ing. Alena Mokrá
                                                                   www.biolenka.cz – Mgr. Lenka Žák

Na trhu se vyskytuje spousta knih o zdravé výživě, doporučila bych například tyto:

                                                                  Víme, co jíme (Vědomé vaření) – Mgr. Lenka Žák
                                                                  Bioabecedář Hanky Zemanové
                                                                  Polévky a kašičky pro nejmenší – MUDr. J. Hofhanzlová

Přeji Vám hodně radosti na cestě přirozeně zdravé výživy!

autor: Ing. Lenka Vančatová
e-mail: lenka.vancatova@centrum.cz

Autorka se věnuje 7 let přirozeně zdravé kuchyni, prošla si postupně výživou podle zásad makrobiotiky, tradiční čínské medicíny, vegetariánstvím a veganstvím. Nyní není zastáncem žádného striktního výživového směru, preferuje intuitivně zdravé stravování a inspiraci čerpá v přírodě, kuchyni našich předků, TČM, makrobiotice a ájurvédě.