Vitaminy pro krásnou pleť i tělo

Vitaminy pro krásnou pleť i tělo

Je všeobecně známo, že vitaminy jsou nezbytné pro mladistvý a zdravý vzhled pleti. Dokážou zbrzdit proces stárnutí a snižují škodlivé následky slunečního záření, kouření i znečištěného ovzduší.

Co je vlastně vitamin?

Vitamin je látka, která spolu s bílkovinami, tuky a sacharidy patří k základním složkám lidské potravy. V lidském organismu mají vitaminy funkci katalyzátorů biochemických reakcí. Podílejí se na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Existuje 13 základních typů vitaminů. Lidský organismus si, až na některé výjimky, nedokáže vitaminy sám vyrobit, a proto je musí získávat prostřednictvím stravy či potravinových doplňků. Vitaminy se dále dělí na rozpustné ve vodě (vitamin C a vitaminy skupiny B) a rozpustné v tucích (vitamin A, D, E, K). Pojďme se podívat, které vitaminy jsou prospěšné pro pleť a správnou funkci organismu a z jakých zdrojů je lze získat.

Vitaminy rozpustné ve vodě

Vitamin C

Citrusy - zdroj vitaminu CPomáhá chránit před vznikem vrásek a udržovat pleť napjatou a elastickou. Celkově zvyšuje obranyschopnost organismu. Společně s mědí a zinkem se podílí na vzniku kolagenu a elastinu, tedy látek, které zodpovídají za pevnost a pružnost pleti. Je to silný antioxidant a je důležitý i pro tkáňové dýchání.

Nedostatek vitaminu C se projevuje menší pevností cévní stěny, především vlásečnic. Doporučená denní dávka vitaminu C je 75 mg a hlavními zdroji jsou šípky, černý rybíz, citrusy, brokolice a zelí.

Vitaminy skupiny B

Vitaminy skupiny B je vždy dobré užívat ve formě komplexu, jelikož při metabolických dějích jednotlivé vitaminy vzájemně spolupracují.

Vitamin B1 (Thiamin)

Maso - zdroj vitaminu B1Působí příznivě na nervový systém a proti únavě. Jeho nedostatek může způsobovat svědění, šupinatění kůže a další kožní problémy, včetně padání vlasů. Vitamin B1 pomáhá při hojení ran a pásového oparu. Zdroj - obiloviny, maso, pivovarské kvasnice, med a ořechy.

Vitamin B2 (Riboflavin)

Je důležitý pro dobrý stav kůže, očí, funkce srdce a dalších orgánů. Jeho nedostatek se projevuje zánětem ústních koutků, zánětem rtů nebo jazyka, záněty spojivek, mazotokem a světloplachostí. Zdroj - kvasnice, játra, mléko, vejce, tvaroh, hovězí a vepřové maso.

Vitamin B3 (Niacin)

Je nutný pro uvolňování energie z potravy a užívá se ke snížení množství cholesterolu v krvi. Zdroj - tuňák, krůtí maso, semena slunečnice, fazole a hrách.

Vitamin B5 (Kyselina pantotenová)

Zlepšuje kvalitu kůže, vlasů i nehtů. Nedostatek může způsobovat akné. V kosmetickém průmyslu se jako panthenol přidává do pleťových krémů, přípravků po opalování, regeneračních krémů, vlasových šamponů a kondicionérů. Zdroj - maso, vnitřnosti, celozrnné pečivo, luštěniny.

Vitamin B6 (Pyridoxin)

Zelenina - zdroj vitaminu B6Je velmi důležitý při metabolismu tuků a bílkovin. Jeho nedostatek se projevuje nervozitou, zadržováním tekutin v těle, tvorbou aft a popraskáním koutků, křečemi nohou. Zdroj - makrely, vejce, droždí, banány, brambory, zelí, špenát, kapusta, zelenina, avokádo.

Vitamin B12 (Kobalamin)

Je důležitý především pro správnou funkci krvetvorby, podílí se na syntéze DNA a je nezbytný pro správnou funkci nervového systému. Správný přísun potřebného množství vitaminu B12 do organizmu zlepšuje paměť, podporuje koncentraci a snižuje riziko vzniku srdečních chorob. Zdroj - játra, mléčné výrobky, vejce, celozrnný chléb.

Vitaminy rozpustné v tucích

Vitamin D (Kalciferol)

Za normálních okolností se tvoří v kůži působením slunečního záření. To by mělo stačit na pokrytí až 80% denní potřeby, v závislosti na zeměpisné šířce a ročním období. Proto se doporučuje vystavit se každý den na 20 minut slunečním paprskům. Nedostatek vitaminu D se projeví změknutím kostí v důsledku ztrát a nedostatečné resorbce vápníku a fosfátu.

Vitamin A (Retinol)

Potraviny obsahující Vitamin AJe nezbytný pro tvorbu nových kožních buněk, při jeho nedostatku buňky rohovatí, proto je zvlášť vhodný pro majitelky suché pleti. Vitamin A se také může vyskytovat jako provitamin beta karoten. Je důležitý pro činnost pohlavních orgánů a dobrý zrak. Zdroj - sýry, máslo, žloutky, vnitřnosti zvířat, mléko plnotučné, mrkev, jeřabiny, paprika, špenát.

Vitamin E (Tokoferol)

Tento tzv. “vitamin mládí“ je nejdůležitějším antioxidantem v těle. Jako takový chrání buňky před oxidačním stresem a účinky volných radikálů, proto pomáhá zpomalovat stárnutí a prokazatelně působí i jako prevence proti nádorovému bujení. Údajně také zlepšuje hojení ran. Má také pozitivní účinky na tvorbu pohlavních buněk, zvyšuje plodnost a podporuje činnost nervového systému. Zdroj - olej z pšeničných klíčků, máslo, mléko, burské oříšky, sója, salát.

Vitamin K (Fylochinon)

Olej - zdroj vitaminu KJe důležitý pro správnou funkci krevní srážlivosti jak vnitřní, tak při vnějším poranění. Podílí na se i metabolismu vápníku, hlavně na ukládání vápníku do kostní hmoty - je tedy důležitý pro zachování zdravých kostí. Zdroj - především zelená listová zelenina, rostlinné oleje (sójový, řepkový), syrová kapusta, špenát a petržel.

autor: Gabriela (redaktorka)