Správná péče o poprsí – II. část

Správná péče o poprsí – II. část

Hezké pevné poprsí sice závisí na tom, jak pevná je vazivová tkáň – a to je většinou dáno geneticky, ve Vaší moci je však zabránit tomu, aby Vaše prsa ochabla předčasně. Jak na to?

Správným krokem pro zachování pevného a dobře tvarovaného poprsí po co nejdelší období je zařadit do svého „programu krásy“ následující cvičení a důsledně je provádět každý den.

Cvičení pro každý den

Cvičení pro pěkné poprsíTyto speciální cviky posílí Vaše hrudní svalstvo, které je vedle pevné tkáně základním předpokladem zachování pěkného pevného poprsí.

Po celou dobu, kdy budete provádět cvičení, nezapomínejte pravidelně a zhluboka dýchat.

Doporučené cvičení Vám nezabere mnoho času a při dodržení pravidelnosti budete výsledkem příjemně překvapena.

  • Postavte se do stoje vzpřímeného k otevřenému oknu, upažte a propnutými pažemi opište pět kruhů dopředu a následně pět kruhů dozadu. Při cvičení pěkně zhluboka dýchejte.
  • Postavte se do stoje rozkročného a silou propínejte střídavě pravou a levou paži ke stropu. Dlaň při tom směřuje vzhůru. Opakujte každou paží pětkrát až desetkrát.
  • Sepněte ruce na prsou jako k modlitbě a zatlačte dlaněmi proti sobě. Počítejte do deseti a teprve potom tlak uvolněte. Opakujte pětkrát. Tento cvik posiluje hrudní svalstvo.
  • Z kleku přejděte do sedu tak, že hýždě dosedají na paty, a napněte paže co možná nejvýše nad hlavu. Sbalte ruce v pěst a silou – jakoby proti působení protisíly – stahujte paže na úroveň prsou. Opakujte desetkrát.
  • V sedu zkřižte levou nohu přes pravou, přeneste váhu na pravé stehno, podepřete se pravou rukou, zdvihněte pánev a zároveň propněte levou paži nad hlavou. Vraťte se do výchozí polohy a cvik zopakujte pětkrát na každou stranu.
  • Lehněte si na břicho, podepřete se rukama ve výši prsou a zdvihejte hrudník, až budou paže téměř propnuté – pak se podívejte nahoru. Počítejte do deseti a poté hrudník opěr položte na zem. Opakujte pětkrát.

Jděte si zaplavat!

PlaváníK posílení hrudního svalstva významně přispívá také pravidelné plavání. Optimální je jít si zaplavat dvakrát týdně, a to alespoň na 20 minut.

Ještě účinnějším plaveckým stylem než prsa je pro formování hrudního svalstva plavání naznak.

Po plavání nezapomeňte prsa ošetřit některým ze speciálních přípravků, určených k péči o prsa - viz náš předchozí článek: Zásady správné péče o poprsí.

Nepodceňujte roli podprsenky

PodprsenkaPro uchování pevné kůže i tkáně prsou - především u žen, které mají velké a těžké poprsí - je důležitá podprsenka. Ta správná nesmí být příliš veliká a volná, protože by v dostatečné míře nenesla váhu prsou, ani by však neměla prsa svírat. 

Na následujících řádcích Vám přinášíme pár tipů od Heleny Konarovské z pražského obchodu Le Chaton, specializovaného na spodní prádlo.

Že je podprsenka volná, zjistíte jednoduše. Uchopte její zadní díl mezi lopatkami, a pokud ho snadno odtáhnete od zad o 5 či více centimetrů, potřebujete menší číslo, tedy obvod. To, jak se podprsenka chová, lze vyzkoušet i jinak: vzpažte ruce nahoru a pokud Vaše podprsenka špatně sedí, mají ňadra tendenci z ní vyklouznout. Předejít se tomu dá snadno. Je nutné přesně změřit obvod hrudníku. Musíte si přitom zvednout prsa a vyškolená prodavačka, případně někdo z Vašich blízkých, Vám změří obvod hrudi přímo pod nimi.

Lépe se cítit a lépe vypadat

Měření prsouKdyž si ženy obléknou podprsenku se správným obvodem, často zjistí, že potřebují větší košíčky. Jinak řečeno – mají prsa větší, než si myslely, většinou o jednu až dvě velikosti.  Košíčky B  jsou při obvodu 65 cm menší než při obvodu 75 cm. Velikosti se totiž nečíslují, ale označují písmeny abecedy – od A až do I nebo J a dokonce i K! Záleží na výrobci, s rostoucí velikostí ale obvykle klesá pestrost nabídky. Aby to bylo ještě zamotanější: ženy v ČR mají menší „béčka“ než třeba Kubánky, které se pyšní prsy nadprůměrných velikostí.

Spolu se správnou velikostí košíčku si žena vybírá i správnou velikost kostice. Ta musí kopírovat kořen ňadra přesně podél žeber. Nesmí odstávat ani se zabodávat do prsu či hrudní kosti a musí celé ňadro obejmout.

Modelka v podprsencePři koupi podprsenky se ženy snadno dopustí řady chyb. Proto je vhodné navštívit specializované prodejny spodního prádla kvalitních značek. Důležité je překonat ostych a pustit prodavačku do kabinky, aby viděla a mohla zkontrolovat, jak prádlo sedí. Správná podprsenka drží ňadra výš, než ta volná, takže vypadají přitažlivěji a mladistvěji. Jejich váha se také přenáší do obvodu podprsenky a nevisí tak na ramínkách, které se méně zařezávají do ramen. Ženy pak tolik nebolí záda.

Pokud podprsenku normálně nenosíte, doporučujeme pořídit si nějakou pohodlnou alespoň na sport.

Zdraví je na prvním místě

Samovyšetření prsouKromě péče o krásu svých prsou by se každá žena měla zajímat také o jejich zdraví. Běžnou záležitostí by proto mělo být pravidelné samovyšetření prsou, které by i mladší ženy měly doplnit některou z preventivních diagnostických vyšetřovacích metod na odborném pracovišti.

Nádorové onemocnění prsou je totiž v České republice nejčastějším zhoubným nádorem u žen vůbec. Výskyt tohoto nádoru není omezen jen na vyšší věkové kategorie, ale může postihovat i ženy ve středním a mladším věku.

Díky své lokalizaci na povrchu těla jsou prsa dobře přístupná diagnostickým vyšetřovacím metodám – ultrazvukovému či rentgenovému vyšetření. Struktura prsní tkáně se během života mění, proto je pro mladší věk vhodnější ultrazvukové vyšetření, od hranice cca 35 - 45 let se používá spíše rentgenové (mammografické) vyšetření. Až ve věku nad 45 let je hrazeno ze zdravotního pojištění v rámci mammografického screeningu preventivní vyšetření prsou ve 2 letém intervalu. Některé změny (různé typy dysplázií) je vhodné podchytit již v mladém věku a pravidelně sledovat.

Možnost absolvovat preventivní ultrazvukové vyšetření prsou nabízí i ženám pod 45 let Diagnostické a léčebné centrum Top Moravia Health, Viniční 235, 615 00 Brno, tel. 533 306 470, e-mail: info@tmhklinika.cz, www.tmhklinika.cz.

 

autor: Marie (redaktorka)

Související články: "Zásady správné péče o poprsí" 

                                    "Alchymie správného výběru podprsenky"