Abeceda krásných nohou II. část – problémy s dolními končetinami

Abeceda krásných nohou II. část – problémy s dolními končetinami

Hlavní a velice rozšířené problémy dolních končetin představují křečové žíly, metličkové varixy a celulitida. Těmto nepříjemným a v pokročilém stadiu i vážným onemocněním však můžete předcházet.

Křečové žíly

Pro křečovou žílu se užívají ještě další výrazy, a sice latinské slovo varix či termín městka, který vyjadřuje proces městnání krve v žíle. Křečové žíly jsou onemocněním, které vzniká v důsledku ochablosti vazivové tkáně a svalů.
 
Pokud se křečové žíly neléčí a postižená osoba nezmění nic na své životosprávě, může dojít i k trombóze - průtok krve žilou se zpomalí a vytvoří se krevní sraženina, která buď žílu ucpe, nebo putuje k jiným orgánům a způsobí jejich poškození. Nejobávanějším následkem trombózy je plicní embolie.

První „poslové“ křečových žil

Abeceda krásných nohou II Nohy „jako z olova“

Svědění

Pocity napětí

Večerní otoky

Modravě červené žilky nad kotníky

Klikaté modré žíly na lýtkách

Pokud už křečové žíly máte, musíte bezpodmínečně navštívit lékaře. Pro to, aby vás křečové žíly nepostihly, však můžete leccos udělat.

Sedm tipů, jak předcházet vzniku křečových žil

1. Pozor na nadváhu hlídejte si svou váhu. Nadváha zatěžuje tkáň dolních končetin.

2. Studené sprchy každé ráno si osprchujte nohy od šlapek až po hýždě studenou vodou. Pomůže vám to udržet cévy pružné.

3. Nohy nahoru dejte si několikrát za den nohy nahoru, to uleví žilám. Při sezení si nedávejte nohu přes nohu. Abeceda krásných nohou II

4. Správná obuv choďte hodně na procházky, ovšem v pohodlných botách. Během dne střídejte boty bez podpatku a boty s mírně zvýšeným podpatkem. To posiluje svalstvo chodidel a lýtek. Vysoké podpatky noste jen výjimečně ke slavnostním příležitostem a cvičky pouze na sport.

5. Posilování svalstva dolních končetin jízda na kole, plavání, pěší turistika a běhání posilují svalstvo dolních končetin a tvoří důležitou protiváhu k práci vykonávané vsedě nebo vestoje.

6. Nedoporučuje se razantnější masáže, dlouhé opalování a časté návštěvy sauny byste si měla raději odříci.

7. Správná strava dbejte na to, aby vaše strava byla zdravá a vyvážená. Dávejte přednost čerstvým potravinám před konzervovanými. Omezte tuk, cukr a škrob. Pravidelná strava přispívá k tomu, aby se vazivo „nezaneslo“. Jezte potraviny bohaté na vlákninu: celozrnné produkty, zeleninu a ovoce. Dále pomáhá pravidelná konzumace česneku. Pokud máte výhrady k česnekovému aroma, můžete užívat česnekové kapsle.

Mikrovarixy

Mikrovarixy, neboli metličkové varixy, jsou vlasové modročervené žilky, které bychom mohli označit jako „malé křečové žíly“. Jsou vlastně především kosmetickým problémem. Vyskytují se většinou na stehnech a bércích, pod koleny nebo dokonce v obličeji. Příčinou jejich vzniku je ochablost žilních stěn, respektive příliš slabá vazivová tkáň.

Co dělat proti mikrovarixům?

Abeceda krásných nohou IINedoporučuje se
Měla byste být opatrná se vším, co extrémně podporuje prokrvení: razantnější masáže (opatrné kartáčové masáže nasucho jsou povoleny), dlouhé „opékání“ na sluníčku, příliš horké koupele, časté návštěvy sauny.

Navštivte lékaře
Odborný lékař může mikrovarixy odstranit, ale měla byste vědět, že se po nějaké době znovu objeví.

Celulitida

Projevem celulitidy jsou nerovnosti kůže, jakési drobné důlky na stehnech, bocích a hýždích. Kůže vypadá jako pomerančová slupka – odtud i výraz „pomerančová kůže“. Důvodem je zvýšené ukládání tuku v podkožní tukové tkáni.

Struktura podkožní tukové tkáně není ovlivněna jen přílišným množstvím potravy, ale i pro dané pohlaví specifickým poměrem pohlavních hormonů v příslušných kožních partiích - ženských (estrogenů) a mužských (androgenů).

Prevence a léčba celulitidy

Zde je několik rad, které vám mohou pomoci celulitidě předejít. Jsou užitečné i v případě, že už se známky celulitidy objevily:

Pití pro zdraví● Hodně pijte
Díky hojnému přísunu tekutin se rychle odplavují odpadní látky. Nejlepší je minerální voda nebo vodou zředěné ovocné šťávy.  Minimálně byste měla vypít 2 litry denně, v teplých měsících a při sportu ještě více.

● Povzbuzujte prokrvení
Vaše pokožka bude dobře prokrvená, když ji budete denně masírovat a dopřávat jí střídavou sprchu.

● Sportujte
Udržujte se v dobré kondici. Zvolte si nějaký sport či jinou pohybovou aktivitu, kterou budete provozovat pravidelně a ráda.

● Žijte zdravě
Dbejte na dostatek spánku, hojnost pohybu, pravidelnou a plnohodnotnou stravu. Omezte kávu, alkohol a cigarety.

autor: Marie (redaktorka)

 

Související články: "Správná péče o nohy" 

                                    "Abeceda krásných nohou - I. část"